Blog
De lang verwachte ID.3 van Volkswagen
Lang verwacht en nu uiteindelijk gekomen: de volledig nieuwe ID.3 van Volkswagen. Deze bijzondere auto is al meermaals aangekondigd, maar werd niet eerder geleverd. Nu is hij er. En maakt hij de verwachtingen waar? Wij vroegen onze collega Joost Wymenga – teammanager marketing – om de auto en de nieuwe features te testen.
Wat is je eerste indruk van de VW ID.3?
"Het eerste wat mij opvalt is dat de auto groter is dan ik had verwacht. Ik heb natuurlijk al veel foto’s en beelden online gezien, maar daarop kon ik het lastig inschatten. Vooral van binnen oogt de ID.3 ruim. De cockpit is ruimtelijk en breed opgezet. Als je met je arm uit het raampje wilt rijden, moet je ver rijken. De bagageruimte is niet heel groot, de ruimte op de achterbank is daarentegen prima.”
Hoe vind je ‘m rijden?
"Inmiddels heb ik al de nodige elektrische kilometers gereden en moet eerlijk zeggen dat de ID.3 niet opvallend anders rijdt dan andere EV’s. De acceleratie is vlot en het rijgeluid minimaal. Het verschil tussen D en B is duidelijk merkbaar. In de B stand laadt de auto maximaal op als je ‘het gas’ loslaat. Daarbij remt de ID.3 sterk af op de motor, zodat anticiperend rijden een hogere actieradius oplevert.”
Wat vind je van het comfort in de auto?
"De auto zit vol gadgets en nieuwe features. Het voice-command systeem is erg leuk, maar mag nog wat verder worden ontwikkeld. Ik heb me vooraf niet ingelezen in wat dit systeem zou moeten kunnen, dus ik heb maar eens wat geprobeerd. “Hello ID, ik heb het koud” werd opgevolgd door het verwarmen van de zone waaruit het commando komt, tof. “Hello ID, doe het leeslampje achterin uit” leidde al direct tot onbegrip van het systeem. “Hello ID, open het panorama dak” werd helaas ook niet begrepen."
"Wat heel apart was, was het besluit van de ID.3 om zelf de verwarming aan de bijrijderskant aan te zetten. Op het scherm zag ik opeens de temperatuurinstelling oplopen van 21.5 naar 27.5 graden. Dat zal met een update wel verbeterd worden.
De massagestand is natuurlijk dik in orde, vooral als je wat langere stukken rijdt. De stoelen hadden naar mijn mening wat meer stevigheid mogen bieden. Vooral omdat de auto een strakke wegligging heeft en je best wel eens wat harder door een bocht gaat. Maar dat is persoonlijk.
De head-up display vind ik erg prettig. De snelheid wordt op je voorruit geprojecteerd – in plaats van op een lelijk plastic schermpje – zodat je constant je ogen op de weg kunt houden.’’
Zou je deze auto overwegen om te leasen?
"Vanwege het bijtellingsvoordeel zou ik de Volkswagen ID.3 zeker in overweging nemen. Daarnaast is actieradius ook een punt waarop deze auto prima scoort. Zo net na de introductie is het nog niet zo’n 13 in een dozijn auto als de Tesla Model 3, ook dat is een pluspunt. Dus ja, ik zou ‘m zeker in overweging nemen."
De Volkswagen ID.3 biedt diverse configuraties aan, zoals de ID.3 Pro met een 58 kWh accu en een vermogen van 204 pk. Voor degenen die op zoek zijn naar meer actieradius, is er de vernieuwde ID.3 met een 77 kWh accu. Dankzij augmented reality en park assist is het rijden in deze elektrische auto nog comfortabeler. Volkswagen private lease biedt verschillende mogelijkheden, waarbij je kunt profiteren van het keurmerk private lease. Houd er rekening mee dat de tarieven zijn op basis van vanaf prijzen en dat brandstof niet inbegrepen is. Het eigen risico bedraagt 500 euro per jaar.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor het leasen van de ID.3? Vraag nu een offerte aan en ontdek de voordelen van rijden in dit innovatieve elektrische model.
Nieuws en blogs
Meer actualiteit en inspiratie?
Bekijk alle artikelen