Danny Gerritsen | Nieuwkoop Europe
“Van buiten naar binnen kijken.”
Over Nieuwkoop Europe
Nieuwkoop Europe B.V. is een internationaal toonaangevend bedrijf in de interieur- en terrasbeplantingsmarkt. Naast een belangrijke rol als importeur en producent, is Nieuwkoop Europe tevens een voorname handelspartner binnen de sierteeltsector door nauwe banden met alle toonaangevende kwekers en ketenpartners in Europa. Momenteel wordt er nog eens 25.000 m2 gebouwd op de huidige locatie in De Kwakel, waar nu al 75.000 m2 – grotendeels kassen – in gebruik is. Nieuwkoop Europe B.V. bestaat sinds 1968 en voorziet in de werkgelegenheid van meer dan 100 fte. Nieuwkoop Europe B.V. is een toonaangevende speler in de sierteeltsector. Hoewel gevestigd onder de rook van Schiphol, overvalt je bij binnenkomst in De Kwakel vooral de weldadige rust van honderden meters aan kassen. In 2013 besloot het bedrijf een Sale & Leaseback aan te gaan op het volledige wagenpark van 25 auto’s. “Daar ben ik tot op de dag van vandaag erg blij mee. Ondernemen is op tijd de juiste keuzes maken”, stelt algemeen directeur Danny Gerritsen.
Trajectcontrole
“Zien wat eraan zit te komen is cruciaal. Zo’n tien jaar geleden voorzagen wij bijvoorbeeld al een mooie toekomst voor online, wat voor onze branche toen nog niet heel gewoon was. Omdat we daar vanaf toen veel tijd en geld in hebben geïnvesteerd, plukken we daar nu de vruchten van en hebben we een succesvol online verkoopkanaal. Als ondernemer is het belangrijk om niet alleen naar jezelf te kijken, maar vooral van buiten naar binnen en daar vervolgens op te anticiperen.” Het bedrijfsmodel bij Nieuwkoop is daarom ook volledig ingericht op de klanten, voornamelijk projectbeplanters, exporteurs, tuincentra en bloemisten. Het complete aanbod van Nieuwkoop zorgt ervoor dat afnemers in staat worden gesteld hun zakelijke eindgebruikers optimaal te bedienen. Een uitgekiende mix van importeren, zelf kweken en handelen zorgt ervoor dat Nieuwkoop grip heeft op alle aspecten van de supply chain. “Door die grip op het gehele traject, kunnen wij díe toegevoegde waarde leveren waar onze klanten zo tevreden over zijn. Dat is wel de kern van het succes van Nieuwkoop.”
Sale & Leaseback
De keuze voor Sale & Leaseback was bij Nieuwkoop geen vanzelfsprekende, maar de economische crisis leidde uiteindelijk toch tot de uitbesteding van het wagenpark. “Ons bedrijfsmodel en strategie stonden eigenlijk prima. De crisis hield echter langer en heftiger aan dan voorzien en de gevolgen werden ook bij ons steeds zichtbaarder. Wij kozen er op dat moment voor om ons volledig op onze kerntaken te richten en andere zaken uit te besteden.”
“Toch heerste ook bij ons aanvankelijk de gedachte ‘leasen is duur’. Gesprekken met een aantal partijen leverden echter ook twee sterke argumenten vóór op: je creëert direct liquiditeit én je bent van al het gedoe rondom je wagenpark af. Ook wij hadden iemand in dienst die zich bezig hield met het wagenpark. Maar dat was niet zijn kerntaak en de tijd die het kostte, kon beter besteed worden.”
De keuze om met (toen nog) Strix Lease Service in zee te gaan, was er voor Gerritsen ook niet één van alleen maar cijfers. “Gevoel is voor ons ook erg belangrijk bij dit soort keuzes. Een iets kleinere, maar duidelijk wél serieuze partij, die ook nog eens uit de buurt kwam. Dat sprak ons veel meer aan dan de grote partijen, die het soms al lastig vonden om voor minder dan 100 auto’s bij ons langs te komen.”
Focus op kerntaken
“We hebben hier een goed gesprek over leasemogelijkheden gehad en het goede gevoel daarbij werd versterkt doordat hier in de omgeving nog enkele tevreden klanten zaten. Persoonlijk contact en vertrouwen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven bij ons.” De lopende uitbreiding van de huisvesting bij Nieuwkoop toont aan dat de zaken uitstekend lopen en dat er opnieuw tijdig vooruit gekeken wordt. Voor Gerritsen zijn de goede vooruitzichten echter geen aanleiding voor een heroverweging om het wagenpark weer in eigen beheer te nemen. “Financieel zou het prima kunnen, maar de tweede reden om uit te besteden staat nog recht overeind: de ontzorging is echt top. De crisis had één groot voordeel: de keuzes die je moet maken worden snel helder. De kunst is om ook zodra de economie weer aantrekt je focus op de kerntaken te behouden.”
Meerwaarde van groen koesteren
Gerritsen heeft ook geen angst dat bij een nieuwe crisis klanten als eerste zullen snijden in de groenvoorziening. “De meerwaarde van planten in een interieur is meer dan alleen versiering. Haal bijvoorbeeld de plant hier naast mij weg, en wij zitten ineens in een kale ruimte met minder sfeer met elkaar te praten”, betrekt Gerritsen de flinke Raphis aan zijn rechterhand in het gesprek. “Planten maken deel uit van een goede bedrijfsvoering, ze dragen bij aan de gezondheid van medewerkers en het werkklimaat. Die overtuiging zie ik ook bij onze klanten én hun klanten terug. Dus gaat het ineens wat minder, dan hebben juist die planten een inbreng die je moet koesteren.”
Nog niet uitgelezen?
Ik sta je graag te woord