Alles over laden en laadpunten

Waar moet je op letten bij laden en laadpunten?

Het opladen van een elektrische auto is één van de belangrijkste afwegingen in de keuze van een laadpunt, maar ook van de auto zelf. Een snel laadpunt met een langzaam ladende auto of juist andersom heeft namelijk weinig zin. 

header image

Waardoor wordt de snelheid van het laden bepaald?

Enerzijds bepaalt de laadcapaciteit van de auto de maximale laadsnelheid die de auto aankan. Dat verschilt doorgaans tussen de 3,7 en 22 kW. Anderzijds is de grootte van de batterij bepalend voor de laadtijd.

Het laagste vermogen bij nieuwe auto’s eigenlijk niet meer voorkomt. Het minimale is doorgaans 7,4 kW. De meeste nieuwe auto’s zijn in staat om een 3-fasen laadpunt te gebruiken. Daarbij ligt de laadcapaciteit op 11 of 22 kW. Als een auto ook geschikt is voor snelladen, dan kan deze een veel hoger vermogen aan, doorgaans variërend tussen 50 en 100 kW.

De rol van het laadpunt

De capaciteit van het laadpunt is ook sterk bepalend voor de laadsnelheid. De meeste openbare laadpunten hebben een capaciteit van 11kW, waarmee zij een batterij van 75kWh in ongeveer 8 uur wordt opgeladen (van 0% naar 100%). Diezelfde batterij wordt met een snellader van max. 151 kW in 32 minuten opgeladen (van 10% naar 80%).

Snelladen tot maximaal 80%

Om te voorkomen dat de batterij beschadigt door het intensieve laden, wordt bij snelladen tot maximaal 80% geladen.

Een eigen laadpunt

Bezoekers en medewerkers rekenen er steeds meer op dat ze bij jouw bedrijf kunnen laden. Daarnaast dragen je medewerkers graag bij aan de duurzaamheidsdoelstelling met een eigen laadpunt thuis. Maar hoe regel je dat goed?  Via Hiltermann kun je eenvoudig laadpunten leasen, zowel voor thuis als op het werk. Daarbij maken wij het je graag gemakkelijk en heb je geen omkijken naar de installatie en het onderhoud, want dat is inbegrepen.

Voor de laadpunten kun je ook onze backoffice service gebruiken. Daarmee regelen wij automatisch de terugbetaling van eventuele thuislaadkosten. Je kunt ook op de zaak een publiek laadtarief instellen, waarmee je zelfs extra opbrengsten kunt genereren.

Wij hanteren een transparant bedrag voor de basisinstallatie van € 1.500,-. Daarbij wordt het laadpunt aan de gevel bevestigd en zijn graafwerkzaamheden tot 3 meter en bekabeling tot 10 meter inbegrepen. Uiteraard is het laadpunt zelf ook inbegrepen. Als je twijfelt of een basisinstallatie voldoende is, kan er vooraf eerst een schouwing worden gedaan. De installatie en eventuele schouwing wordt door een gecertificeerde installatiepartner gedaan.

Laadpunten in Nederland

Hoeveel laadpunten zijn er in Nederland?  De beschikbaarheid van laadpunten is enorm toegenomen en er staat nog verder uitbreiding op de planning. Daarin zijn eigenlijk drie mogelijkheden te onderscheiden: openbare laadpalen, een laadpunt voor thuis of op het werk en snellaadpunten die je meestal bij tankstations treft. Het aantal (semi-)openbare laadpalen in Nederland was per eind 2020 ongeveer 63.500. Dit zijn laadpalen die door bijvoorbeeld de gemeente beschikbaar gesteld zijn op straat, maar kunnen ook laadpunten in een openbare parkeergarage zijn. Als het niet mogelijk is om een eigen laadpaal thuis te plaatsen, dan bieden gemeenten de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen. Snelladers in Nederland zijn ook steeds meer beschikbaar, daarvan meldt de RVO ruim 2.000 punten. En met een sterk groeiend aantal elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark, stijgt ook het aantal laadpunten. De overheid mikt op 1,7 miljoen laadpunten in 2030.

Wat kosten zijn er voor het opladen van de auto?

 Voor het opladen van een elektrische auto betaal je een bedrag per kilowattuur. Dat kun je vergelijken met een bedrag per liter brandstof. Daarnaast wordt vaak een starttarief en/of transactiekosten in rekening gebracht. En net als met het ‘ouderwetse’ tanken gelden er voor opladen ook andere tarieven per locatie. Het snelladen langs de snelwegen is doorgaans de duurste optie. De meest bekende aanbieder hierin is Fastned. Gebruik jij of jouw medewerker een openbare laadpaal, dan liggen de kosten per kWh al een stuk lager dan bij het snelladen. Een eigen laadpaal heeft doorgaans het laagste tarief. Dit hangt af van de kosten die jouw eigen leverancier hanteert. Als er zonnepanelen beschikbaar zijn om te koppelen aan het laadpunt, dan wordt de prijs per kWh aanzienlijk lager.

Ik sta je graag te woord

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Elke situatie is anders en vraagt om een eigen aanpak. Wij kijken graag naar de beste oplossing voor jouw onderneming.