De toekomst van mobiliteit

Wat verandert er in 2025 en verder?

header image

De mobiliteitsbranche blijft zich snel ontwikkelen, en ook de komende jaren staan er enkele belangrijke veranderingen op de agenda. Of je nu een autobezitter, fleetmanager of ondernemer bent, deze veranderingen zullen impact hebben op hoe je omgaat met mobiliteit. In deze blog bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen die je in 2025 en daarna kunt verwachten, zodat je voorbereid bent op wat komen gaat.

Brandstofaccijnskorting: Voordeel tot eind 2025

Goed nieuws voor automobilisten: de huidige korting op brandstofaccijnzen blijft nog een jaar langer van kracht. Ook de jaarlijkse indexatie van de accijnzen is opgeschort, wat betekent dat de brandstofprijzen in 2025 stabiel blijven. Dit geeft je nog een jaar om te profiteren van lagere prijzen aan de pomp. Houd er echter rekening mee dat vanaf 2026 de accijnzen waarschijnlijk zullen stijgen.

Hogere bijtelling bestelauto's in 2025

De 'doorlopend afwisselend gebruik'-regeling, ook wel de €300-regeling genoemd, wordt vanaf 2025 verhoogd naar €438. Dit betekent dat je als ondernemer rekening moet houden met hogere kosten als je gebruikmaakt van deze regeling.

Laatste kans op EV-subsidies in 2024

2024 is het laatste jaar waarin je nog gebruik kunt maken van subsidies voor de aanschaf van een elektrische auto (EV). Tot 31 december 2024 kun je nog aanspraak maken op €2.950 voor een nieuwe EV en €2.000 voor een gebruikte.  

 

Voor bedrijven eindigt de SEBA-regeling in 2025, waardoor je in 2024 voor het laatst tot €5.000 subsidie kunt aanvragen voor de aanschaf van een elektrische bestelauto. 

Motorrijtuigenbelasting voor EV’s vanaf 2025

Eigenaren van elektrische voertuigen hebben de afgelopen jaren kunnen genieten van vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb). Maar dat gaat veranderen. Vanaf 2025 ga je 25% van de reguliere mrb betalen voor jouw elektrische auto. In 2026 wordt dit percentage verhoogd naar 75%, met een korting van 25% die uiteindelijk in 2030 helemaal verdwijnt.

Nieuwe regels voor Plug-in Hybrides

Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) worden in 2025 ook geraakt door veranderingen: 

  • De speciale bpm-tarieftabel voor deze voertuigen vervalt. 
  • Dit kan leiden tot hogere kosten in 2025. 

Lagere bpm voor bestelauto's met onbekende CO₂-uitstoot

Als je een bestelauto hebt waarvan de CO₂-uitstoot niet bekend is, was de bpm tot nu toe gebaseerd op een uitstoot van 395 gram per kilometer. Dit wordt in 2025 verlaagd naar 330 gram per kilometer. Hierdoor zullen bestelauto's met onbekende uitstoot lagere bpm-kosten hebben.

Nieuwe criteria voor voertuigcategorieën vanaf 2027

Vanaf 2027 zal de Belastingdienst alleen nog gebruikmaken van de criteria van de RDW om voertuigen te classificeren als bestelauto, personenauto of vrachtauto. Dit betekent minder verwarring en belastingaanslagen achteraf. Het vereenvoudigt de administratie en zorgt voor meer voorspelbaarheid in de kosten.

Voorruitkijken naar de toekomst van mobiliteit

De komende jaren brengt veel veranderingen in de mobiliteitsbranche, van fiscale maatregelen tot het verdwijnen van subsidies. Of je nu een ondernemer bent met een wagenpark of een particuliere rijder, het is belangrijk om op de hoogte te blijven en je plannen hierop aan te passen. Zo ben je voorbereid op wat komen gaat.